Monday, June 7, 2010

ada Apa DEngaN C.I.N.T.A?

Selepas setengah tahun daku kembali lg…hehe..nmpaknya rutin aku
mengarut kat blog ni 2 kali setahun…kalo la mende ni dlm bentuk majalah dah
lama dah bankrup..haha..

Sebenarnya otak aku ni dah ketandusan idea..kering..taik lembu kering
pn x sekering ni…pastu mood dia x dtg2..ni pun tgh bosan time keje part time
la ni,nak mengelakkan dr tetido dan kena maki ngan bos..hehe

Topik kaliini psl ‘CINTA’…abih
ar..dah stat jiwang2 dh..sebenarnya ni pun idea kawan aku..pompuan,dia xleh
lari dah..hehe(ni hang punya idea la aida!!)

Tp aku bknnya nk berceloteh psl kisah cinta aku..psl org lain jauh
skali..just not my thing ok!!(sebut ala2 bapuk skit..)

Tp pasal apa itu ‘cinta’..how do you define ‘cinta’..

Cinta itu fitrah..kita kena tahu,cintakan tuhan tu lain,cintakan rasul
pun lain,cintakan mak bapak pun lain…cintakan pasangan?..ini topik aku..

Kalimah cinta itu sendiri kalo nak tahu korang check la
sndiri dlm kamus dewan..

Tp amnya bermakna perasaan sayang,kasih dan lain2 yg ada
sangkut paut dgn jiwang2 karat ni..

Itu cinta,tp ‘bercinta’?…

Sejak moyang kita ADAM A.S dambakan teman kerana kesunyian..HAWA
dciptakan dari rusuk kirinya..itulah saat pertama kali cinta hadir ke dunia
ini..pendapat akula..xnak terima sudah!hehe…

So bg aku CINTA=TEMAN…maksud teman sini teman hidup la..bukannya
berteman nak ke jamban tgh2 mlm psl penakut..

Thn ni aku akan masuk 24 thn dh umur aku..sorang demi sorangmember aku kahwin dgn teman hidup masing…..sekali
pikir,mcm muda lg…tu xkira yg lg muda dr aku yg dah kahwin..tp yg sebenarnya
yg plg penting adalah cara pemikiran kita..tahap kematangan kita…

Lagipun cinta ni dari hati,so secara x langsung turut
berkait dgn soal akal..tp aku mls nak sentuh psl hati dan akal lg…nnti korang
pun naik bosan gak..haha

So bila disoal psl bercinta..aku sendiri pun xbrp
reti..tp secara pokoknya mengikut firasat olengan otak keringku ini..cinta
asalnya dari suka..ini suma org pun tau kan…tp mslhnya slps
tu?..sayang,caring,rasa nak sehidup tp xnak semati(nani kore?!!hehe..)…?aku
gerenti sume akan jawab camtu..btul sume tu..tp apa yg boleh kita kata yg tu
cinta?…bg aku,mcm yg aku ckp td..TEMAN…bila kita rasa kita nak mengadap
muka tu je untuk 50 thn akan dtg,bila kita sanggup nk layan kerenah sama,bila
kita sanggup nak berkompromi,berkomitmen sampai bila-bila,dan paling penting
bila kita sanggup nak tanggung risiko yg mendatang,bersedia nak terima segala
dugaan baik buruk…itulah bg aku namanya bercinta..

Bercinta bg aku ialah berkahwin…berkahwin ni namanya
berkeluarga…pendek kata no more single bed,dah xde ’single’ dah…nama lg
couple kan..haha

Perkataan couple tu sendiri besar ertinya secara abstrak
la..pikir dh kena plural dah,sume mende la kene plural…walhal berak
sekalipun..xleh pikir kita sorang…tp maksud aku sini bukannya berak secara
beregu..phm2 sendiri la…

Tp mslhnya kita zaman skang ni sibuk kononnya
bercinta..sebenarnya bg aku itu blum lg bercinta..baru suaikenal tu…nak
kenal..nak tau siapa yg kita nak kongsi hidup bersama…kalo setakat angau xleh
tdo malam tu belum cinta namanya..dia baru mabuk2 je tu..amik masa kenal
dulu..kena tau tabiat perangai dulu..sanggup ke idak kita nak terima..jgn
terlalu gopoh,kita lak selalu konpius dgn rs suka…cthnya bila dpt jenis selekeh
kena lak kita ni jenis pantang ngan selekeh..itu yg cerai berai tu..tp kalo dah
suka sgt,nak jugak camne?..baru la dtgnya fungsi kompromi..dan mcm2 lg la..bercinta
ni prinsipnya usaha…usaha utk pertahankan status ‘couple’ tu tadi…

Tp mslh otak kita ni dr kecik dah diracun dgn hikayat2
cinta…mcm2 love story..fantasi indahnya bercinta,teguhnya sebuah cinta
mnghadapi segala dugaan la…kalo korang tengok hindustan korang paham la…

Sume tu adalah fantasi manusia…umpama romi dan
juli…nak berasmara dana je…jiwang 24 jam…xkan nk bercengkerama,berpuitis
sampai mampos kot..mati kebosanan adala..haha…nak ayat2 jiwang je lama2
kering gak idea..nnti bila duk ayat jiwang je..member ckp lak ulang ayat
sama..dah dengar ke…kan ke potong stim namanya..

Dr fadhilah kamsah pun pernah kata..kadar org skang
bercerai lg tinggi dr org dulu2..kata beliau org skang hidup mudah,serba
segera,memasak pun pakai perencah..org dulu2 nak memasak kena menggiling
dulu,perah santan dulu..sume stat dari mula dgn susah payah..maknanya mereka
berusaha dlm bercinta,nk jaga rumahtangga..

Tp kita skang dah terlampau bnyk tgk tv,tgk wyg sampai
kita xtau beza realiti dgn fantasi..tgk org bercinta dlm cerita mmg la
best..bahagia memanjang..seksa pun time ada org jht nk potong line…realitinya
yg berdengkur tgh mlm time tido ke..suka sepah2(biasanya bdk laki
la..hehe)..dgn taste mknan xsama..xcmpur lg kerenah perangai lain yg kita
xtau..yg plg bahaya..blum cmpur ego masing2 lg tu….ni la hakikatnya cinta..

Dlm quran xde diajar cara2 nk berjiwang..tp kita xsedar
dlm tu ada garis panduan utk bercinta..taat pada suami,hukum psl nafkah zahir
batin anak bini..itu sume sebenarnya cara2 bercinta..

Rasa suka..rasa nak sgt2..tu sume bknnya cinta..itu sume
kehendak nafsu bg aku..

Kesimpulannya..bercinta tu maksudnya berkahwin..berkeluarga..cinta
itu penuh tanggungjawab..tp untuk hidup bersama tu mestila sekurang2nya dgn yg
kita suka..

Tp mslhnya..camne nk tau ‘the right person’?

Ramai yg pikir nnti dtg sndiri mr/miss right tu..jodoh x
ke mana la..btul..jodoh masing2 tuhan dah tetapkan..tp x bermakna usaha tu
xperlu..kalo camtu time sakit xpyh pi berubat la..kalo tuhan kata
sembuh,sembuh,kalo k.o,k.o?camtu?..

Yg penting dlm mencari yg sessuuai,kita kenal diri kita
dulu…paham bebetul siapa kita..apa pantang larang kita,kelemahan,baik
buruk,apa yg boleh kita nk kowtim2,yg bleh kita ubah(perangai dll),yg
xboleh…pendek kata kenal,fahami dan cintai diri sendiri dulu sebelum nk
mencintai org lain..baru la x tersilap pilih..

Bayangkan dua buah negara…beRUNDING utk
bersatu…konsepnya sama shj dgn bercinta..

Noktah kepada buah
fikiran ku…

No comments:

Post a Comment