Monday, June 7, 2010

'SiAPa AkU?'

Kali ini bonus berganda..memandangkan otak aku yg kering tetiba je
basah ngan idea,so aku sambung lg mengarut..

Siapa aku?…korang tau x siapa aku?…hehe..itu bukan persoalannya..

Kpd murid2 sume,ini kerja rumah korang…soalan dia siapa aku? Bkn aku
aku,aku korang la..paham?siapa aku? Bukan aku tau,tp korang…aku pun dah
pening dah ni..

Korang sume pernah x tanya diri korang ’siapa aku?’?!siapa diri kita
ni…faham ke idak diri kita sendiri..

Inilah sebenarnya bg aku soalan paling basic dlm nk muhasabah
diri..soalannya simple..tp jwpnnya terpulang kpd diri sendiri..

Kalo nk tau sejauh mana kita fhm diri sendiri ni senang je..tgk jwpan
kita tu la…makin byk or panjang jawapan kita..makin byk la yg kita phm ttg diri kita..

Hakikatnya bila sebut psl memahami diri kita sendiri
ni,berbeza dgn memahami cara2 kira brp bynk rambutan pak mat yg tinggal slps
dijual 10 biji..itu belajar namanya..memahami sesuatu yg baru..

Tp dlm memahami diri ni..semuanya psl ’self
concious’..kesedaran diri org melayu kata..sbb semua benda dah ada..cuma kita
sedar x sedar je..

Tp utk apa?apsl nk sebuk2 psl diri sendiri ni?..

Kita tuhan jdkan sebaik2 makhluk kat muka bumi ini…sume
org pun tau kan..so wat pa nk sebuk2 lg kan?..haha..bg aku ‘SEBAIK2′ tu bknnya
kita ni perfect..jauh skali..jgn mimpi la..tp perkataan ‘SEBAIK2′ tu disebabkan
kita diberi kuasa utk mengubah diri kita ini…bkn kuasa nk ubah jd ultraman ke
maskman ke kamen rider ke..nk ubah,perbaiki diri kita ni ke arah
perfection..sbb tu tuhan turunkan rasul utk menjadi role model kita..contoh apa
yg dimaksudkan dgn perfect..

Manusia ni makhluk yg hidup bermasyarakat..bkn
sorang2..xkan nak jadi kera sumbang kot..bygkan masyarakat tu satu pdg
bola..kalo org lain tu rumput..xkan nk jadi batu kat tgh2 pdg tu..mesti la org
kutip buang…

Tp nk memahami diri ni yg susah..nak tahu siapa kita
sebenarnya bkn benda senang..mcm nak tahu berapa helai rambut ada kat atas
kepala..nak kira pun xnampak..xpernah terpikir pun nak kira kan..

Style aku,cara aku senang je..tp kena pikir secara average..aku
suka pikir apa yg org lain pikir ttg aku..camne sikap perangai aku dr kaca mata
orang lain..kdg2 teringin gak aku nak masuk kepala org lain,jd org lain kejap
pastu tgk aku dr mata diorang..hensem ke idak..haha..apa yg buat org
menyampah,rs xsenang,benci kat aku..bila tau boleh la nk cuba perbaiki sedaya
upaya yg boleh..

Cuma kdg2 kalo tersilap gaya jd syok sendiri..haha..jd
‘narcist’..nak tau makna cek sendiri dlm kamus..

Lg satu..pikir psl perasaan org lain..secara otomatiknya
kita akan perbaiki kelemahan yg ada,sebab bagi aku, nak jaga hati org lain ni
ialah melalui jaga diri sendiri,tingkah laku kita..

‘be yourself’ ‘ignore what other people think’..quote2 yg
selalu kita dgr..tipu la kalo korang xpernah dgr..bersepah kat tv..haha

Bg aku tu sume mengarut je tu..propaganda2 mrk2 yg xde
agama,xde adat xde budaya..psl prinsip tu la dunia ni xaman,jenayah
menjadi2,homoseksual menjadi2..come on la..gay ni terang2 dh xyah bersuluh pun
dh tau mende dluar tabiat alam..kalo adam n hawa tu dua2 lelaki alamatnya
xwujud la kita ni..camne nak korng nk ade keturunan kalo dua2 jantan?..ini
sepatutnya dikira keajaiban dunia
ni..haha..

Tp prinsip tu pun ada gunanye jugak…kebaikannya pun
ada..so utk sikap kita yg positif, yg elok2 boleh dipegang prinsip tu..utk
meyakinkan diri..bantu kitanye self-esteam..

Apa faedahnya kalo paham diri sendiri?

Camni la..hidup kita ni semua soal
pilihan..’option’..bila kita phm diri sndiri ni senang la skit nak buat pilihan
dlm hidup..

Kalo kita paham diri sendiri…kita akan tau apa
kelemahan kita..apa yg kita mampu dan apa yg kita xmampu..cthnye kalo kita ni
dh jahil psl bab2 agama xpyh la nk berckp psl agama..or cth lg senang,kalo dah
tahu kita ni xkalis api jgn duk hulur la tgn dlm api..plg byk senang nak tgk
ialah penyakit bergurau lebih2 ni..org kelantan pnggil gurau bodoh @ ‘gurau
bewok (biawak)’..jenis kalo menyakat org dia no 1,tp kalo time die yg kena trus
ajak bergaduh..camtu la lebih kurang…

Satu lg cara utk tahu kelemahan diri ni adalah dgn tegur
menegur..tp mslhnya kita ni lebih2 lg org melayu ni pantang ditegur..melenting
xingatnye..ada jugak jenis keje dia menegur je manjang..tp time nak tegur die
mula nak mengamuk…..merajuk la..mcm2..inilah kalo dah ego sgt..kalo nk brckp
psl ego ni,nnti pnjang sgt jadi nye..nnti xmuat skrin komputer lak..haha..

Pendek kata,’siapa aku?’ mendenye senang je..tp nak
menjawabnya susah..sbb nk pikir psl diri ni,terutama bab kelemahan diri ni mcm
kena pikir bermusuh dgn diri sndiri..nk lawan diri sendiri,kena mengutuk diri
sendiri..bkn senang nk bergaduh dgn diri sendiri ni..nk perbaiki diri ni plak
nak kena mengaku kelemahan yg ada tu pulak…satu hal lak…leceh..

Nk senang…xyah pikir lg mudah..haha..terpulang la pd
diri masing2..

No comments:

Post a Comment