Monday, June 7, 2010

KOKORO JUNBI! [Persedian Hati]

lagi pasai hati..minta maap lor kalo membosankan korang..hahaha..dan sekali lagi ditekankan..ni blog gue eyh..so suke ati gue le yh..hihihi..

kenapa aku ni suke sgt berbicara pasai hati nih?…sebenarnya bukan niat aku asyik berbicara pasal nih..yg aku suka adalah pasal kehidupan..tp guest what..the main factor is..Heart..so x dpt lor kawe nok laghi..

ahad lepas..aku bngun tido..mandi2..pastu aku pakai baju Gaban aku..then stat motor kesayangan aku..maka aku bertolaklah ke destinasi yg selalu aku gi gesel2 lutut..

sampai satu selekoh..sdg best2 menggesel..’aik,kenapa rapat semacam jer’ pikir otak dalam kaplaku yg dilindungi helmet berjenama Arai..sedar2 aku dah tergelonsor atas jalan mcm bdk2 kat papan gelongsor..motor dah x tau ke mana..pastu aku tgk pokok jalan dan awan tgk sebuk amik turn duk atas bawah(pendek kata berpusing2 la senang..hehehe)..last yg aku ingat kaki kanan aku masuk longkang..

aku pun lupa apa posisi last aku sblum aku bangun..alhamdulillah..aku mampu trus bangun tanpa pening2 ke sakit2 kat mana2…aku bangun trus tgk motor..

‘fuh, cam moto gp siot’…percaya atau tidak..first impression yg terbit dlm kepala hotak aku..tp aku x lupa bersyukur pda ilahi..psl xde kete dtg sondol aku dari belakang or dr depan..xde tiang yg nak hentikan momentum badan aku(kalo ada,mau patah riok jawabnye)..tuhan masih panjangkan umur aku yg banyak dosa nih..(kalo x, apa la aku nak jawab time interview dgn cik munkar nankir)..

surprisely..perasaan ’main’ aku selepas tu..yg peliknya..bangga tmbah gembira..sedih, sakit ati pun ada, mcm2 bercampur aduk..tp yg plg kuat aku rasa time tu..ada bangga + gembira..

pelik…tp benar..yg aku bleh simpulkan punca aku rasa mcm tu, mungkin sebab tuhan bagi peluang aku menimba pngalaman tu tanpa major injuries..

terkejut, menyesal, and the ‘if’ word(biasanya bila musibah dtg nih,selalunya org start pikir apsal aku amik jaln ni ke,apsal la aku x buat gitu, what if bla2 la)…secara jujurnya..KOSONG!!

aku bknnya nak riak2..kerek psl betapa tenang nya aku bila bertemu tragedi..bukan..cuma aku nak kongsi pengalaman yg aku belajar..yg bakal mempokaikan aku..huhu..bila bab ni aku sedih…

cuma aku nak tekankan bagaimana persediaan hati boleh membantu kita..macam kes aku..from the beginning bila aku sign borang loan beli motor..pastu setiap saat aku sarungkan baju gaban aku tu..setiap saat aku start enjin aku..aku bagitau hati aku the ‘If’ word tu..every possibility yg boleh berlaku..supaya hati ni boleh bersedia..bila hati ni dah bersedia..so badan pun akan bersedia..

sebab hidup kita ni suma tentang usaha..tp usaha ada tiga jenis…sebelum, sedang, selepas…sebelum..mcm kes aku mecegah/mengelak dari tergolek..cthnya mcm make sure condition motor ok..

sedang..mcm kes aku, bila xdpt dielakkan..tgh tergolek tuh aku respon apa yg patut..cthnya lepaskan motor bila dah jatuh, cover apa yg patut utk minimakan injuries..

selepas..macam kes aku…cari duit laa nak repair motor…uwaaaaa!!!..hahaha..kebiasaanya bila masuk bab selepas nih..just usaha kita utk teruskan kehidupan,moving on..tp secara otomatiknya kembali ke bab sebelum balik..

tp bab sebelum ni yg paling penting adalah persediaan hati kita..sebab pengaruhnya teramat besar utk masa depan..mcm sejarah kita jugak..kita yg hari ini adalah kerana semalam..kita pada esoknya ditentukan hari ini..

camne na menyediakan hati ni?!….petua aku senang jer…the word ‘IF’..pikirkan sebanyak yg mampu soalan menggunakan if..pastu tanya diri sendiri..tp jgn jd separuh jalan..pikir banyak soalan pastu panik sorang2..bila dah pikir soalan tu..kenalah cari jawapannya..plg pnting bila nak menyediakan hati nih adalah mencari jawapan kepada soalan2 td…sebab JAWAPAN tu la sebenarnya PERSEDIAAN HATI kita..

tp.. ada soalan yg kita x mampu jawab sendiri..sebab tu Tuhan bg kita Quran, bg kita Rasul..so tanya la kepada org yg patut..org yg kita rasa mampu beri kita jawapan..nak tanya aku pun bleh..tp dgn bayaran yg sepatutnya ler..hehehe…(tgh carik income nak repair motor!!)

akhir kata…kalo hati kita sentiasa bersedia..insyallah..bahagia dunia akhirat!!

No comments:

Post a Comment