Monday, June 7, 2010

T.R.U.E L.O.V.E

Dah 15 bulan…br aku tringat yg aku ada blog..haha..punye la pemalas..kalo la website ni boleh berkarat, aku rasa mau reput dah blog aku..kalo tanah mau jd hutan siap ngan gajah rimau lg…hahaha…

Dan..dah hampir setaun dah aku balik ke tanah air dmana mak n bapak aku duduk..dah hampir setaun jgk dah aku menempuh ‘hidup’ hidup yg sebenar…org jepun panggil ‘shakaijin’…hidup di mana apa yg aku belajar selama ni, xkira ilmu hisab sampai ler ke tatarakyat perlu dipraktikkan..pendek kata the real world..dh sampai masa utk mengenal reality…welcome to the real world!!..aku ucapkan utk aku sdiri n those who just joined and will join…hahaha

Sekian dulu mukaddimah kali ini…n seterusnya..

‘True Love’…..lebih kurang jer sbnarnya apa yg aku crita dlm ‘ada apa dgn cinta’ sebelum ni…Bosan?…kalo bosan pi main jauh2…hehehe…ala..rilekla, aku ni kan jenis mat2 bunga@jiwang, sensitip, sentimental…sabar ye baangg!!..( naik geli anak tekak aku..hahaha)…

Sbenarnya..aku terdengar somebody said psl ‘true love’ nih..trus mentol 15watt dlm kapla aku ni menyala sambil diiringi muzik orkest lagu ‘kau ilhamku’…so maka dengan ini terupdate ler blog aku nih..hihihi…

‘True’…sume org paham apa maksud perkataan nih..n bila kita sebut ‘true love’..kita pun paham maksudnya ialah ‘cinta yg sebenar’..Cuma ramai org x paham n xtau ‘menate gapo sebenarnyo tuh’?…

Bila sebut psl nih..permasalahan yg selalu org akan tertanya2, apa mksud?, camane rupenye?…camane kita nak tau?…

Sume tu sebenarnya permasalahan dlm mencari ‘true love’ tu…so adakah aku ada penyelesaian dlm mencari true love tuh?..jengjengjeng…hehehe nak tau, contact my number…no booking fee..byr lepas habis sesi..jgn risau, caj yg akan dikenakan amat berpatutan…(hehehe…bila lagi nak buat bisnes, skang ni zaman bisnes beb..cacing pn org buat bisnes…)

Sblm papepun..cam biasa, apa yg aku mengarut selepas ni hanyalah olengan otak kosong aku jer..pendapat aku jer…so xlaku kalo nak buat di buat buku teks..haha..

Definisi ‘True Love’…yg aku cipta tanpa membuat permohonan, secara langsungnya tanpa keizinan pihak2 berkaitan…ialah rasa ‘Cinta’ apabila we are ‘truly love’ someone..

Maknanya pabila kita ‘truly’ love somebody tu.. that love is the ‘True Love’…

Tp persoalannya… macam mana ‘truly’ love somebody tu?..bagaimanakah perasaan yang terbit dari hati, sekaligus mendorong atau mempengaruhi segala tingkah laku seseorang itu terhadap pasangannya yang membolehkan perasaan itu diklasifikasikan sebagai ‘True Love’?

Terima kasih tuan panel…sebelum saya jwb soalan tu, sila benarkan saya huraikan serba sedikit dari kacamata islam ya…hahaha..haram leceh gile nk taip pnh ni…haha..dah2, cukup ler dlu sesi buang tebiat..

Smbng blk..cinta x dinafikan dlm islam, mahupun dilarang..siap mmg duk srh bercinta lg..agama kita pn duk srh kita supaya kita mencintai Allah dan rasulNya kan..scr abstraknye, itu sbnarnya Tuhan tunjuk contoh bagaimana utk ‘truly’ love somebody….

Tp jgn korang silap phm lak…aku bkn nk menyamakan cintakan Tuhan dan Rasul tu sama ngn yg lain…sblm aku gi lebih lanjut, we need to set in mind that there are no greater love than ‘Cintakan Allah dan Rasul’..

Secara basisnya..menyintai Allah..dan Rasul..ini bermaksud ‘pengabdian’..mengabdikan seluruhnya..fizikal dan jiwa raganya secara sepenuhnya..bagi aku la..pendapat aku..bila kita taat pada Tuhan kerana kita takut kena ‘panggang’, ‘bedal’ di kemudian hari tu blum bermaksud kita dah pun ‘truly’ love HIM lagi..sama jugak kalo kerana mengharapkan ‘present’ di kemudian hari…yg aku phm, peranan ikhlas tu sdiri amat penting dlm definisi ‘true love’ tu sdiri….

Mesti korang pikir aku ni sewel sebab kata camtu..hahaha..yang aku phm la..utk mencapai drjat iman yg ‘sempurna’ ni bukan calang2…aku?..masuk petak grid pun jauh lagi..jangan kata starting line…yg aku cuba bgtau disini, bila satu tahap dimana kita sembahyang, pose dan sgla ibadat tu sume adalah semata2 rasa cintakan DIA..bkn kerana ganjaran…just absolute obedience..sebab YG kita cintai tu suruh buat…semata2 kerana DIA jer..that is the TRUE LOVE…

Xpercaya?…cuba ingat niat sembahyang, dekat hujung skali mesti ada perkataan KERANA ALLAH…sume ibadat pun ada..itu kalo nak tau..itu la bukti ‘True Love’…pengisytiharan kata cinta kita…

Ala..macam lagu Yasin ‘Kerana Dia’ tu la..hahaha…gurau jer..

Mende ni simple jer…Perkataan ‘Kerana’ tu sdiri..bila kita kukuhkan atas dasar Cinta..manjadi kalimat paling Agung atas muka bumi ni…atas ‘Kerana’ tu jugaklah kita secara x langsung kita serah segala2nya..seluruh pengorbanan semata2 kerana DIA…

Hmm..kalo korg dah baca smpi sini..mungkin korg dah bleh paham apa definisi ‘True Love’ tu..kalo dah phm tu, xyah le nak buang masa2 nak baca lg mende aku nak mengarut ni…hehehe..

Skang…kita berbalik ke ‘true love’ sesame makhuk lak..bkn sesame jantina ye..nnti lain lak jadinye..hehehe..tp bkn bermakna xbleh ada sesame jantina..bleh..namanya ‘Sahabat’..itu nak lg detail pi baca pasal Kisah2 Para Sahabat…aku xreti nk hurai..malas pun ade..hehehe…

Bila kita berckp psl sesame makhluk ni..kita kena tau jauh bezanya dgn cinta antara makhluk dgn Pencipta..tp konsepnya sama jer…based on that..bg aku bila ber’jiwang’ karat ni..aku rasala..bleh dikategorikan kepada dua…True and not true…

‘Cheisss!! aku pun bleh ckp camtu!’..kata korang…btul x?hehehe…jgn menyampuk, org x abis ckp lg…

Not True…bila kita cintakan seseorang berdasarkan kehendak diri sendiri jer..apa yg kita mahu jer…kita ‘nak’ kan si dia…selagi kita pntingkn diri kita lebih dr diri si dia..selagi tu la kita duk kat kategori ‘not true’…

True…korg paham2 la..dlm cinta Hindustan pun bersepah..bila sampai level sanggup merentas desa..berenang di lautan berminyak(pasal kapal minyak accident)..sanggup kena belasah dgn geng jahat cam dlm citer Hindustan.. sampai sanggup lepaskan si dia semata2 nak si dia bahagia( cam dlm Hindustan gak…bnyk wooo pekdah tgh Hindustan rupenye..hehehe)..itu la ‘true love’..pendek kata bila kita sanggup berkorban semata2 si dia…

Tp..’Not true’ pun ada gak pengorbanan..Cuma bezanya, niat… adakah pengorbanan tu semata2 dr sndiri..or smata2 dr si dia..kalo tahap jd stalker, dok ikut si dia ke hulu ke hilir, siap paksa2 tu…namanya ikut nafsu..xyah temberang la kata truly love si dia..

Tp..permasalahan yang paling besarnye…adakah true love ni satu je?(dlm kategori sesame makhluk)…hmm..honestly, aku sdiri pun xtau..tapi aku yakin..true love bknnya satu…kenapa aku kata begitu..sebab true love is not something yg natural..bknnya something yg dtg sdiri ikut sukati die jer..tp something that we must gain, we get through our efforts…terpulang cara kita didik hati jer..but love is natural..sebab ‘love’ tu perasaan…

Pendek kata..True love ni adalah sesuatu yg kita perlu usaha..bkn tggu melangu sambil menongkat dagu…tp usaha tu kena atas dasar ikhlas..selagi kita mengharapkan sesuatu tu..kita x kan dpt ‘true love’ tu..setakat ‘love’ tu bleh la kot…hehehe..

Xnak terima?….sukati korang lewr….hehehe…

P/s: Sad but True –Metallica (langsung xde kaitan…kihkihkih)

No comments:

Post a Comment