Monday, June 7, 2010

R.a.s.i.o.n.a.l

“Bangsaaatt!!cilakak anak h#*&!*#/&**#/…!!”berbuih2 mulut si Saidon memaki hamun, saling xtumpah macam lagak org tgh sawan babi mencarut.

“bawa berucap,eh,mengucap Don!ngko pehal?dah macam sawan babi aku tengok!Aku ingat memang sawan babi dah tadi, nasib baik aku dengar ngko mencarut!Sikit lagi aku nak tepon ambulan!”…Saidin cuba menenangkan Saidon.

“panas aku din, panass!!kalo aku dapat si malaun tu, aku stapler2 muka dia kat signboard kedai Ah Tong tu!”..kata saidin mengelap buih di bibirnya itu.

“dah tau panas, yg ko gi berdiri tgh panas tu buat apa, mai sini!Cuba ngko cerita skit!”loyar buruk si Saidin.

“kalo aku tau sapa anak haram yg menconteng arang kat muka aku ni, aku siat2 kulit dia Din,”Tambah Saidon sambil mengerutkan muka macam org tgh sembelit.

“la..patut la aku tgk muka ko hitam semacam jer,aku ingat terlebih sunblock, eh, sunburn! Ala, rilek la, org nk bergurau je tu, yg ko emo sgt tu pehal! Itula, sapa suh tido merata! Kan dah kena!Dahlah, malas aku nak layan ngko!”..si Saidin angkat punggung.

“ko nk gi mana?!”..tanya Saidon

“basuh tangan!”…Saidin lari sekuat hati…

Amacam?..best x?..xbest pun xksh ah..hahaha…sbbpoint die bknnya psl best ke xbest..saja je try merapu cara lain skit..merapu ni pn bleh bosan gak..haha..

cam tajuk merapu kali ni..kali ni mempersoalkn antara rasional dgn xrasional..apa tu rasional, apa itu xrasional..

Bg ak..mende ni teramat pnting sbb bla psl ni berkait dgn ‘decision making’..asas utama dlm hidup.,

‘decision making’ ni bknnya mcm trsalah beli spender kat supermarket..bleh gi tukar2..(msti korg tertanya2, psl apa la spender jgk yg dijadikan analogy..hehe..biasakla, aku kan otak kuning..hahaha)..

sbb bg ak, ‘decision making’ ni..everything is about taking risk..skali kita silap buat keputusan..sampi bila2 kita kena tanggung..berat tuh…

Dan.. ‘decision making’ ni sesuatu yg relatif dgn masa, dimana setiap mnde kita buat, sekecik2 prkara smpi le sebesar2 prkara msti melalui ’selected option’…xkira la secara sedar atau x sedar..

So..apa tu rasionalisme?(wujud ke idak pkataan tu ntah, tp korg layankn aja..hehe)…

Yg aku phm la..’realising option’..kesedaran thdp pilihan yg ada…

Penin gk nak explain, sbb mende terlalu subjektif, dan ak pn xde skema jwpn utk katakan samada decision yg kita buat tu rasional @ x..sbb bila psl hidup ni range nye terlalu luas, smpi aym dlm reban pn bleh pengaruhi proses ‘decision making’..

So..yg ak duk sebok2 psl rasional @ x ni pekehal?..

Bg ak..kesedaran trhadap dri sdiri, own state of mind..samada rasional @ x itu yg penting..

Camne nk dikatakan rasional?…keadaan terbaik utk sesorg buat ‘decision making’ ialah bila sesorg tu bebas dr pengaruh hati..sbb bila tgh emotional ni, kdg2 batu dpn mata pn kita bleh xnmpk..cam si saidon tu la..keje nk lanyak org je..hehe..

Kdg2..bila perasaan ni dah ‘overwhelm’..kita terdorong utk buat2 keje2 gila..keje gila ni x semestinya mcm pesakit kat tjg rambutan tu…biasanye bila lojik akal ni x leh stuju tu, keje gila la namanya tu..akal plak bila kita sebut lojik ni, biasanya sesuatu yg low risk, yg xmenyalahi adat or undang2 masyarakat..hehe…

Senang cita…keje gila = keje xlojik…contohnya skydiving pakai payung hujan ke, gi scuba diving pakai tong gas memasak ke, dan lain2 yg seangkatan dgnnye..hehehe…

Bila dlm keadaan rasional ni…kita akan pk lebih panjang, lebih jauh…sbb, option yg ada dpn mata, segala kebarangkalian yg ada kita bleh nmpk dgn lebih jelas..so kita akan ambil kira segala risiko dan kemungkinan yg ada..then pilih the best option/way yg ada…dlm masa yg sama, kita ada masa nk menyediakan hati kita…(note: berpikir di tmpat yg jauh xbermakna anda berpikiran jauh..buat rugi kos pengangkutan jer)…

Tp x senang nak sentiasa rasional…sebab selagi ada hati ni susah bai..aku ckp trus terang, ada masanye kita terikut2 hati, perasaan, nafsu… kalo selagi xtrsilap besar bgsla..tkt bila dah tersalah pilih…some mistake kita akan bawak sampai mati, selepas mati pun bawak lg pun ada….

Taubat… bg aku kelebihan yg Tuhan bg pada manusia, sebab Dia ciptakan hambanya dgn kelemahan ini.. kalo nak jaga hati ni senang, ak rasa xkan ada istilah taubat tu dlm dunia ni..

Contoh plg senang la… ‘Stress’…ckp mudah nk menggoyah kerasionalan… ada org melantak utk hilangkn stress.. ada lak melalak kat karaoke sampai kuar anak tekak.. ada sorang mamat tu, gi gesel2 lutut kat jalan la, wheelie la, elok2 org buat dua tayar nak jalan satu tayar gak..konon nak jimat tayar depan la…bengong!!…hahaha…

Sume tu keje ikutkan perasaan kalo nak tau…tp jgn silap paham lak, x salah selagi xmelampau…sebab tu aku kata rasional ni is about taking risk..tp kalo dah melantak sampai pecah perut, karaoke sampai betul2 kuar anak tekak tu… tang mana rasional pun aku xtau la…

Cam mamat tu la…kdg2 bila terikut2 rasa geram kat hati, terambil unnecessary risk, smpi terpikir ‘ah, lantak la’..serah bulat2 kat daya geseran kat getah tayar, yg hakikatnya permukaan tayar yg bersentuhan ngan jalan x sampai seruas ibu jari pun…xlojik akal rasanye, tp masih lg lojik mengikut hukum fizik la…hehe…yg peliknye 3, 4 kali gak terjadi ‘nyaris2’nye keadaan..yg mampu membuatkan rasa cam ‘anu’ tu naik sampai ke dahi…(ni istilah org utara yg paling best bg aku bila nak gambarkan rasa cuak..haha..sabor ye, aku kan otak kuning)…tp mampu teruskan geselan tu dlm selekoh seterusnya…

Aku tau mamat tu mesti pk ‘aku buat keje gila tul td’…sapa x kata gila, buat kat tempat yg unpredictable, jln ntah mcm mana, kalo dlm trek ke, bilik air ke, tempat yg mmg 100% familiar n predictable risk tu belakang citer la…

Senang citer la…rasional= akal lebih dari hati...xrasional=akal kurang dari hati...

‘Life is about taking risk’….dlu aku phm istilah ni bgtau yg hidup ni kenala amik risiko, baru hidup namanya…sekali pikir btul jgk…tp ini mat salleh punya lojik akal, sebab tu dorang byk buat keje gila, tunjang pemikiran dorg lain…melayu lain, cina pun lain, masing2 pun lain…(aku bkn nak bersifat perkauman k)…Cuma point di sini rasional setiap bangsa, agama, even setiap org pn lain2..rambut sama hitam, tp hati2 lain2 kan…

Skang aku yg aku phm dr istilah tu…hidup ni sume tentang risiko…mcm aku gtau mula2 td, every decision yg kita buat kenalah slps amik kira segala risiko yg ada..

Akhir taip..(btul la kan, kan aku taip blog ni, bknnye berkata2..hahah)…hidup rasional!!

(kadang2 aku rasa cam x rasional pn ade gak dok merapu sorg2 gini…hmmm)

No comments:

Post a Comment