Monday, June 7, 2010

MastAuTiN 2

sambungan…(saje je sebenarnya buat sambung2 ni…rasa cam cerpen skit hehehe..)

9 tahun…xkan xrasa kot…korang cuba byngkan…9 tahun korang xde dalam daily basis family korang…maknanya kalo family 8 org tolak 1 tggl tujuh…9 tahun mak korang cuma sediakan breakfast/lunch/dinner utk 7 orang on daily basis…amik nombor masuk bilik air pun cuma setakat no 7 je…contohnye

adakah family aku lupakan aku?…

no…sama macam aku..xlekang dlm kepala…tp pendek kata just not the same…balik rumah…bilik aku dulu dah jd bilik adik aku…adik aku yg dulu aku dok luku2 kepala dah sama tinggi ngan aku..lg besar dari aku…muka dah berjerawat…kdg2 aku pun mari terkejut…adik aku ke ni?…

aku balik kali ini…aku tgk kakak aku dah naik rumah baru…makcik aku naik rumah baru…sepupu aku pun baru beli rumah…dari situ aku mula terpikir…rumah?!!bila la aku boleh beli rumah sendiri?!!…datang keinginan nak ada rumah sendiri…tp masa tu pergolakan dalam hati aku still x selesai lg…

“Ji..aku dengar mu beli ghumoh KL,mano?”

“Dekat Jln Kle Lamo.”

“hoh,dekat Midvalley tu la deh..guano gi beli KL tuh?mu nok begheti belayar doh ko?”

“dok ehh…pelabughe..pahtu sene skit kalu nok naik KL,ado tepak singgoh.Mace mu xpo la ado sedaro Kaje,sene!Mace pok2 ni gak haghak ko Meghe je la,tu pun dok kat Sepe..jauh jelak!”

“haha..jolo..hai aku ni kalu nok beli rumoh cepat2 gak napok gayo keno kijo denu la…”

“tp kito ni jange dok bloghak nok beli ghumoh…mu keno pikir seksok mu nok mastautin mano…”

dari situ baru hati aku terjawab…baru hilang resah…sebab selama ni aku ingat aku ni dah cukup matang..dah ada hidup sendiri…Ya..mmg aku dah ada hidup sendiri tp belum sepenuhnya…aku nampak masa depan aku..(insyaallah kalo umur aku panjang)…rumah yg aku panggil rumah sekarang ni…kampung yang aku panggil kampung…satu hari akan bertukar tempat…walau hakikatnya yang bertukar tu hanyalah title ‘rumah’…satu hari bila jiran2 aku tanya ke mana nk bwk anak2 aku time cuti sekolah…aku akan bgtau ‘balik kampung…balik rumah mak’…x penah aku terpikir mungkin satu hari aku akan panggil rumah skang ‘rumah mak’ or ‘rumah ayah’ atau yg sewaktu dengannya….

padahal sedangkan selama aku balik sini…ataupun time bersembang ngan mak aku dalam tepon….rumah yg aku aku sewa di morioka tu pun aku sebut ‘rumoh oghe’…meaning ‘rumah saya’….secara xsedar aku melangkah semakin jauh dari segi lahiriah…dari segi hidup aku sendiri….

hakikatnya….kita ni macam permaisuri semut….dilahir kan bersama ribuan saudara…cukup matang terbang dari ‘rumah’ mencari ‘rumah’ baru…mulakan koloni sendiri…lahirkan ribuan waris…waris yg akan mengulang benda yang sama…over and over again…

alamat dekat i.c aku satu hari nnti bakal ditukar dgn alamat lain…alamat tempat aku bakal bermastautin…bakal bermukim…di mana solat jumaat di masjid hanya sah jika ada sekurang2nya 40 org macam aku….

sedih…bila aku pikir hakikat ni..maybe aku je kot..sensitif..sentimental…(hahaha…sure korang gelakkan aku)…tp betul..aku mmg pantang skit ngan benda2 yg nostalgik,penuh sentimental value nih…mak aku pernah cite…bapak aku yg selalu belasah aku tu,menangis masa dia nak pindah dari rumah atuk aku…aku gelak je bila dgr mak aku cite…segarang2 bapak aku tu menangis gak..time tu akak aku pun belum ada lagi…tp skang aku paham kenapa dia menangis…kenapa kalo org kahwin pengantin pompuan biasanya menangis…

kerana hidup ni..family ini umpama satu bulatan…satu bulatan di mana awalnya semua family berada dlm bulatan tu…lama kelamaan seorang demi seorang akan keluar dari bulatan tu…xkira la sama ada keluar tu keluar buat bulatan lain…or maybe tuhan lebih sayangkan si dia..hakikatnya ahli2 dalam bulatan xkan kekal…bakal berubah dari masa ke semasa…sampai last sekali tinggal sendirian….

(dah tua ke aku ni?……..)

No comments:

Post a Comment