Monday, June 7, 2010

MastAuTiN

blogging?!!aku rasa mmg xsesuai bg makhluk pemalas macam aku..ramai member2 aku yg give up frenster then main blogging nih..maybe aku ni x kreatif cam diorang..sampai ari2 ade jer mende k tulis kat blog..style aku..aku upload je gmbr2 kat frenster utk tnjkkan apa yg aku buat kat negeri org..nak cerita mmg aku x reti..kalo ada setakat org tanya boleh la aku nk jawab…(ni sume sebenarnya alasan je..kenapa aku x update blog..hahaha..)

balik ke tajuk..mastautin?!!inilah persoalan yg bermain di minda aku bila aku balik ke malaysia…sehinggakan aku kadang2 konfius..perkataan `balik` tu sendiri sesuai x untuk digunakan…atau lebih sesuai pakai `bercuti` je…ini yg aku alami selepas 2 thn duk makan beras jepun(walaupun hakikatnya dok melantak beras siam je kat sana)…perasaan hati yg rasa makin lama makin tersisih..rumah yg makin lama rasa xmacam rumah…pendek kata `home sweet home`or `rumahku syurgaku` tu semakin janggal,kekok nak guna…

“setapak kaki melangkah…

dua tapak hati ini makin jauh..”

ye ke?!!aku ni macam tu ke?!!adakah aku ni lupa asal usul?!!anak derhaka?!!…

itula persoalan2 yg melanda hati aku…wajar ke aku fikir mende2 camni…aku x tau org lain macam mana..tp yg aku tau..aku x lupa asal usul…aku bkn anak derhaka…dua tapak makin dekat adala…

so..what’s the problem?!!apa yg x kena dengan aku?!!

yang aku tau…kalo ikut satu ayat jepun yg aku susun sendiri..

“ibashou ga dandan nakunatte iku…” aku rasa ini yg tergolak di hati…maksudnya…kewujudan/kepatutan wujud/kesesuaian utk ada or wujud di suatu tempat semakin lama semakin hilang (sebenarnya “ibashou=+-tempat” tu susah nk terangkan penggunaannya…pendek kata contoh omputihnye “there is no place for me to be there”..phm2 sendiri la)

but why?!!…mesti ramai yg tertanya2…camne aku bleh pikir camtu…kenapa di rumah yg aku membesar,di rumah yang aku dok bertumbuk ngan adik aku time kecik2,di rumah yg mana selalu je tgn aku n adik aku selalu je terkepit kat pintu bilik psl dok main kejar2,di rumah yg selalu aku kena bedal la, kena ikat kat tiang beranda la, kena kurung kat luar rumah time mlm2 buta oleh bapak aku pasal nakal time bebudak dulu,di rumah yg mak aku selalu jaga makan minum sakit demam aku,di rumah yg memainkan peranan besar dalam membentuk aku selama 19 tahun…19 tahun punya kenangan…sikit demi sikit aku rasa kewujudan aku semakin tersisih..cuma ambil masa 4 tahun(2 di UM+2 di morioka) je utk buat aku rasa begini…

ada yang x kena ngan aku ke?!…

aku rasa n yakin x…bg korang yg dari bbudak dok sekolah asrama penuh sepatutnya boleh paham apa yg aku rasa…yela..kalo umur dah 22 tu kira sendiri la…umur 13 masuk asrama…18 masuk matrik ke U ke..9 tahun tu…xkan xpernah rasa cam aku ni kot…

bersambung……..

No comments:

Post a Comment